Het weer in Istanbul
Click for Istanbul, Turkije Forecast
Aanmelden Nieuwsbrief

Prive Gids Istanbul - Turks home | sitemap | contact   

Nederlandstalige Gids in Istanbul!

Met een "Nederlandstalige gids", haal je veel meer uit je bezoek aan Istanbul. Ontdek samen met onze gids deze wereldstad en geniet van het ander Istanbul ! Ervaar een fantastische Istanbulbeleving samen met Prive Gids Istanbul !
Nieuws (6)
APR
 26
 2013
Groeten uit Istanbul
 Geen reacties  569 keer gelezen

DOOR TJEERTJE VLASKAMP

Een koude dinsdagavond in februari. Ik heb mijn dochters opgehaald van de opvang en bij thuiskomst ligt er voor ieder een kaartje op de mat. “Wow! Wat staat erop? Wat een mooi paleis!” Het zijn kaarten uit Istanbul, waar ik 1,5 week eerder een aantal dagen was met collega’s van &samhoud. Mijn dochters zijn blij, een kaartje van mama! Ik glimlach en ben op mijn beurt blij met mijn collega’s; wat een waardevol moment voor mij en mijn meisjes!

Anderhalve week eerder staan we met een groep van ongeveer 30 &samhoud adviseurs op Schiphol voor een lang weekend in Istanbul. Op de agenda staan bedrijfsbezoeken, strategie 2013 en natuurlijk het verkennen van de prachtige stad op de grens tussen Europa en Azië.

Toen het nog Constantinopel heette, lag de stad al op een belangrijk kruispunt tussen oost, west, noord en zuid. En nog steeds is Istanbul een strategische toegangspoort naar onontgonnen markten en snelgroeiende markten: Rusland en de Balkanstaten in het noorden, het Midden-Oosten, het Verre Oosten en Afrika. De stad heeft 17 miljoen inwoners – evenveel als in heel Nederland – waaronder relatief veel jonge, hoog opgeleide en ambitieuze mensen. Opvallend is de enorme snelheid en realisatiedrang in de organisaties die we bezoeken. Hier groeit de economie!

Op de vraag hoe je je medewerkers aangehaakt houdt in een snel groeiende organisatie waar de lat steeds hoger komt te liggen, antwoordt de CEO van een state-of-the-art privéziekenhuis: “In Turkey we have had our internal and international affairs, and still do. But setbacks also make you stronger. People in Istanbul are really motivated. In the Netherlands, the work mentality is quite different.” Met ‘different’ bedoelt deze CEO ‘gezapig’ en zijn opmerking komt niet zomaar uit de lucht vallen: hij heeft 5 jaar lang een directiefunctie bekleed in het bedrijfsleven in Nederland.

Geϊnspireerd door de drive en dynamiek van deze stad bespreken we onze eigen ambities, uitdagingen en strategie voor 2013. Daarna krijgen we een opdracht. Met een biljet van 50 Turkse Lire (iets meer dan 20 euro) worden we de stad in gestuurd en hebben we een paar uur de tijd om zoveel mogelijk waarde te creeëren. Het is een opdracht die rechtstreeks is gekoppeld aan onze visie: “Together we build a brighter future. We achieve breakthroughs by inspiring and connecting people.” En die doorbraken hebben wij gedefinieerd als ‘duurzame en meetbare waardecreatie’.

Goed, een leuke opdracht, gezonde competitie tussen de groepen, Istanbul in en…gaan! Het eerste waar ik aan moet denken is het TV programma ‘Topmanager gezocht’. Een jaar geleden ongeveer was dat op televisie en in dat programma kregen topmanagers van de toekomst ook steeds zulke opdrachten. Wat deden zij? Ze probeerden zoveel mogelijk geld te verdienen met het verkopen van kopjes koffie, tickets op rondvaartboten en het managen van een terras. Uiteindelijk werden deze ‘topmanagers in de dop’ door een vakjury onder leiding van Princess topman Aad Ouborg beoordeeld op het aantal verdiende euro’s. Maar zo beoordeel je toch niet een topmanager? Hoe zit het met teamwork, leiderschap, kwaliteit van het product of de geleverde service, plezier in het werk of klanttevredenheid? Topmanagers van de toekomst zouden zich moeten richten op duurzame waarde voor alle betrokkenen: medewerkers, klanten, aandeelhouders én de maatschappij. Dat bleef naar mijn mening in het tv-programma helaas onderbelicht.

Dat gaan wij anders doen. We lopen een Turks café binnen, bestellen verse muntthee en beginnen meteen te filosoferen. Wat is eigenlijk waarde voor ons? Wanneer raak je mensen echt? Wanneer heb je impact? Wat is impact? En is impact waarde? We concluderen dat wat echt van waarde is, onbetaalbaar is. Dat is geen vaststelling die Istanbul op haar grondvesten doet trillen maar de kunst van waardecreatie komt daarna: hoe vertaal je iets dat onbetaalbaar is in een financiële transactie die maximaal 50 Lire mag kosten?

We besluiten ons geld uit te geven aan een kadootje dat symbool staat voor de persoonlijke uitdagingen en business uitdagingen van drie van onze collega’s. Daarnaast willen we dat een paar inwoners van Istanbul een persoonlijk advies geven aan onze drie collega’s. Na een hoop lol, interessante gesprekken met mensen op straat en een tocht over de Grand Bazaar op zoek naar geschikte kado’s keren we terug in ons hotel waar de verschillende groepen collega’s elkaar met een competitieve blik in de ogen staan op te wachten. De terugkoppeling van de groepen is creatief en afwisselend; met prachtige fotoverslagen en hilarische anekdotes wordt aangetoond hoeveel waarde is gecreeërd in een paar uur tijd. De drie ‘targets’ in onze aanpak zijn positief verrast over de kado’s en het persoonlijke advies van een wildvreemde Turk (lang leve de filmcamera op onze iPhones).

Opvallend genoeg heeft geen van de groepen de opdracht ingevuld à la ‘Topmanager gezocht’.

Geen snelle winstpakkers dus maar duurzame waardecreatie. Één van de groepjes creëerde niet alleen waarde voor de lange termijn maar ook voor de lange afstand. Zij hadden van hun 50 Lire namelijk ansichtkaarten en postzegels gekocht zodat alle collega’s in Istanbul een kaartje konden sturen aan hun partner, gezin, kinderen, familie of vrienden; een kaartje met een waardevolle boodschap. En zo kwamen anderhalve week later de kaarten voor mijn dochters op de mat terecht en uiteindelijk in hun plakboek, voor later. Met een kus en de groeten van mama uit Istanbul.

Facebook Twitter Google LinkedIn Myspace
 Terug


Reacties

Geen reactie gevonden.


Reactie Toevoegen
Naam : *
E-mail : *
Bericht : *
Beveiligingscode :

Alle rechten voorbehouden 2016 | Home | Adverteren�| Disclaimer

TURSAB Nr : 8259
LA SEMiRA Turizm Seyahat Acentasi

Licenced Travel Agency